De wetenschappers van de Afdeling van Biochemie en Moleculaire Biologie van de Universiteit van Granada hebben aangetoond dat veroorzaakt het voeden van kippen een dieet met hoog cholesterolgehalte veranderingen in de genuitdrukking van de vlotte spiercellen van de (kippen) aorta in de vroege stadia van atherosclerose. Deze studie verbindt cholesterolopname met de uitdrukking van genen die de productie van bepaalde proteïnen vastleggen zelfs alvorens om het even welke atherosclerose op bloedvatenmuren wordt ontdekt.

De deskundigen voerden onderzoek naar atherosclerose van zijn vroegste stadia uit om de oorsprong van atheromatous plaques te ontdekken - vettige stortingen die geleidelijk aan en onregelmatig vorm in de belangrijkste slagaders die, uiteindelijk het versmallen van het bloedvat veroorzaken. Hoewel er vele oorzaken voor deze ziekte zijn, concentreerden de wetenschappers zich UGR op de transformatie van vlotte spiercellen (SMCs) in DE-ONDERSCHEIDEN en proliferative cellen die lipiden in cultuur kunnen dragen. In dit experiment, zijn worden gevoed de cellen van dieren die met een controledieet verschillend van die voedden een dieet met hoog cholesterolgehalte. De deskundigen voerden het vroege experiment van de celatherosclerose met kippen uit, aangezien deze vogels snel atherosclerose zeer ontwikkelen: is 20-dag een dieet met hoog cholesterolgehalte genoeg om atheromatous plaques in hun slagaders te ontdekken.

De deskundigen verkregen SMCs uit slagaders vóór de vorming van de plaques. Tien dagen na het begin van het dieet met hoog cholesterolgehalte - wanneer de atheromatous plaques niet nog zichtbaar gebruikend een elektronenmicroscoop zijn - aortasMCs werden gehaald en werden gecultiveerd. De deskundigen cultiveerden smc-Cs (die uit dieren zonder een cholesterol dieetsupplement wordt verkregen) en smc-Chs (die uit dieren met cholesterol dieetsupplement wordt gehaald) in de zelfde omstandigheden. Na genetische analyse, bevestigden de wetenschappers dat in vergelijking met wijzigingen de van controlesteekproeven (zonder cholesteroldieet) in de cellen van vogels voedde een dieet met hoog cholesterolgehalte voorkwam. De verschillen toonden aan dat de dieetcholesterol veranderingen in de synthese van boodschapperscRna in proteïnen met betrekking tot de controle, de proliferatie en apoptosis van het lipidemetabolisme (geprogrammeerde celdood) en, daarom veroorzaakt, dat het dieet met hoog cholesterolgehalte een invloed op genuitdrukking in vlotte spiercellen van de aorta heeft.

In een andere studie, ontdekten deze deskundigen dat, terwijl de cholesterol veranderingen in genuitdrukking veroorzaakt, de vissenolie dergelijke veranderingen terugkeert. In dit geval, voedden de wetenschappers de dieren met een dieet met hoog cholesterolgehalte tien dagen, dan substitueerden rijke vissenolie (in omega-3 meervoudig onverzadigde vetzuren) voor cholesterol nog eens tien dagen. (Het Nieuws van de Wetenschap van Universidad DE Granada).